Marketing

Wat is een huisstijl?

Een huisstijl is een veelgebruikt begrip in de wereld van de marketing. Toch is het niet voor iedereen duidelijk wat een huisstijl nu precies inhoudt en waarom een huisstijl voor iedereen zo belangrijk is. In dit artikel leggen we het graag voor je uit!

De huisstijl van een bedrijf of van een organisatie is de visuele uitstraling naar de buitenwereld. Het logo bevat de bedrijfsidentiteit van een organisatie. Vaak kun je aan de huisstijl van een bedrijf zien, wat voor soort bedrijf het is en wat de kernwaarden van een bedrijf zijn.

Je ziet de huisstijl van een organisatie of bedrijf vaak terug in presentaties maar ook op briefpapier, visitekaartjes, offertes, facturen en enveloppen. Op het internet zie je het vaak terug op social media kanalen, de website en e-mailberichten.

Logo van een huisstijl

Eén van de meest belangrijke onderdelen van een huisstijl is het logo. Het logo geeft in één opslag de identiteit visueel weer. De doelgroep moet het eenvoudig kunnen herkennen en moet zich hier verbonden meevoelen.

Waar moet een logo aan voldoen?

Een sterk logo maken is vaak moeilijker dan dat het lijkt. Het klinkt misschien gemakkelijk maar in de realiteit is het vaak toch moeilijker dan verwacht. Hierdoor laten veel startende ZZPérs en andere bedrijven en organisaties hun logo ontwerpen door een derde partij.

Een logo laten ontwerpen kan op verschillende manieren worden uitbesteed. Zo kun je je een logo uitbesteden bij bijvoorbeeld een kennis die hier verstand van heeft, een grafische student of bij een echt marketingbureau.

Let er natuurlijk wel op dat wanneer je een logo gaat uitbesteden dit bij een goede partij doet. Een sterk logo moet namelijk voldoen aan verschillende soorten aantal factoren.

De belangrijkste factoren van een sterk logo zijn:

  • Herkenbaar
  • Eenvoudig
  • Tijdloos
  • Flexibel
  • Gepast